DEN OCENSURERADE SANNINGEN OM UPPSALAS UTELIV

här är den ocensurerade versionen (javisst, upsala nya tidning sysslar lite med förhanscensur) av min insändare jag skrev till unt den 29 augusti kl 0128 (fortfarande full och arg) och var med i tidningen den 30 augusti. directors cut:

När man är 18 år kan man komma in på krogen. Det vet alla. Det vet alla som går sista året på gymnasiet och det vet vakterna i dörren på Briger Jarl. Men denhär kvällen talar Birger Jarl-vaken om för oss att det är tjugoårsgräns. Okej, tänker vi. Är det tjugoårsgräns så är det. Då kommer inte min 18-åriga kompis in. It’s fine. Men när vi sedan ser att det kryllar av folk som vi känner igen från gymnasiet, folk födda 90 och 89 inne på stället, blir vi förbannade. Varför får dedär 18-åringarna komma in och inte min 18-åriga kompis? Har vi fel frisyrer eller är vi inte tillräckligt mainstream? Har vi inte tillräckligt höga klackar eller flörtar vi inte nog med dörrvakten? Tycker han rent av att vi är för fula? Nej, folkgallring var inte okej under andra världskriget, men på Briger Jarl är det tydligen det. På Birger Jarl kan vakt-Hitler göra vad han vill, släppa in vem han vill och slänga ut vem han vill. Har man makten, ja, varför inte utnyttja den? Och han tänker nog nöjt för sig själv när han står och rensar folk vid dörrporten; ”lite motgångar får de väl ta, dedär fula, jävla 18-åringarna”. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0