NÄR TEVEN ÄR AVSTÄNGD RULLAR VÄRLDEN OBERMÄRKT FÖRBI

dethär kunde vi läsa i aftonbladet, måndagen den 12 oktober 2008:

"jag var ledig från jobbet och slog på teven. i de flesta kanaler pågick en jämställdhetsdebatt med många kvinnor. jag är positiv till kvinnor, men jag blir så trött, så trött på denna debatt med ibland krav på millimeterrättvisa, med gudrun schyman som numera har en mer eller mindre borgelig framtoning. det är så falskt. jag har allt sedan jag var liten pojke fått ta hand om hemarbetet på grund av mammas sjukdom, så för min del behöver man inte diskutera denna fråga alls. kan ni inte istället diskutera social rättvisa och miljö på bred front med båda könen? jag får snart kontakta eva hamliton, för jag betalar tv-licens!
gert tholin"

vafan gert! vart har du levt det senaste århundradet? jag måste säga att det är tragiskt att du tror att hela jämställdhetsdebatten handlar om dig. var glad du, att du är en så fin och god man (trots att jag tycker det är sorgligt att din mamma var tvungen att vara sjuk för att du skulle ta hand om hushållsarbetet), du kan skratta dig lycklig du, gert. men jag hoppas att du är medveten om att jämställdhet främst inte handlar om hur mycket du diskade när din mor var sjuk. diska kan vem som helst klara av. grejer är att du tar för givet att om din mor inte hade varit sjuk hade hon tagit hand om det. när diskade farsan senast? var det kanske när din sjuka mor tjatade häcken av sig? var det då han kraffsade med diskborsten senast? eller du, gert? när var du jämställd senast? var det när du dammsög vardagsrummet, eller var det när du skrev en pinsam debattartikel i aftonbladet? 
jag undrar också vad fan det spelar för roll om du tycker att gudrun schyman har en borgerlig framtoning? ärligt talat, vad spelar det för roll? menar du på fullaste allvar att borgerliga väljare (eller de med borgerlig framtoning, för all del) inte bryr sig om jämställdhet? menar du på fullaste allvar att om jag röstar borgerligt kan jag skita i jämställdheten? menar du på fullaste allvar att en förespråkare för jämställdhet med borgerlig framtoning är falsk? du är ett skämt gert, jcg jag tycker synd om dig att du vet så lite. jag tycker synd om dig att du är så rädd. jag önskar att jag kunde förstå dig, så jag en gång för alla kan få klarhet i vad som är så hemskt och dåligt med att alla ska ha det lika lätt, lika bra, lika barn leka bäst. nej du gert, jämställheten sitter inte i hur många mattfransar man har kammat, hur många barn man har matat eller hur många tallrikar man har diskat. om du tror att du är jämställd för att du tar hand om din sjuka mors hushålle, så är du helt fel ute. då borde du kanske se mer på teve.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0